Innholdsfortegnelse
- 1. Avtalen
- 2. Partene
- 3. Pris
- 4. Avtaleinngåelse
- 5. Betalingen
- 6. Levering
- 7. Risikoen for varen
- 8. Angrerett
- 9. Forsinkelse og manglende. levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
- 10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
- 11. Selgerens rettigheter. ved kjøperens mislighold
- 12. Garanti
- 13. Personopplysninger
- 14. Konfliktløsning
1. Avtalen
Norgesreima er den selgende parten og tilbyr produkter innen klokkeremmer og øvrig tilbehør til klokker. Som kunde kan du bestille varer hjem via brevpost.
Ved å gjennomføre bestillingen på dette nettstedet godkjenner du kjøpsvilkårene våre, en godkjenning som gjør bestillingen bindende. Du bekrefter også at de utfylte opplysningene er korrekte.
Feilaktige opplysninger har du som kunde ansvar for. Norgesreima forbeholder seg retten til å når som helst kunne endre vilkårene, og derfor anbefaler vi at du som kunde alltid leser gjennom de generelle kjøpsvilkårene før du handler.
Vilkårene gjelder kun for salg til privatpersoner over 18 år som er bosatt i Norge. Bestillinger av kredittkjøp til personer under 18 år utføres ikke ifølge norsk lov. En kunde som er under 18 år må ha godkjenning fra foresatte.
Vi reserverer oss for uforutsette hendelser som kan føre til eventuell sluttsolgt vare, feilregistrering på lageret, forsinkede leveranser, prisjusteringer og tekniske feil. Utover dette reserverer vi oss for at eventuelle feilaktigheter i bilde, tekst og/eller prismerking kan forekomme.
2. Partene
Selger:
Firmaopplysninger
Firmanavn: Zanzara De Puff AS
Organisasjonsnummer: 931 408 410 MVA
Postadresse: Charlotte Voigts veg 53, 7060 Charlottenlund
Epost: post@norgesreima.no
Kjøper:
Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen.
3. Priser
Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Det er ingen skjulte kostnader hos oss og prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift og fraktkostnader. De ulike elementene er spesifisert i kassen som produktkostnad og frakt.
Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.
Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring.
Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler noen av varene du har bestilt, vil vi sende varene vi har på lager og kreditere manglende vare(r), eventuelt slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene.
4. Avtaleinngåelsen
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt ut sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis dersom et produkt ikke har noen pris.
Bekreftelse på inngått avtale
Etter fullført bestilling på nettstedet, sendes en ordrebekreftelse automatisk til oppgitt e-postadresse. Hvis du ikke mottar ordrebekreftelse eller har andre spørsmål, vennligst kontakt via mail til hei@norgesreima.no.
Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.
Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.
5. Betaling
Vipps – vi tilbyr Vipps som betalingsmetode i kassen. Retursum tilbakebetales kortet som er koblet mot din Vippskonto.
Ta kontakt med Vipps kundeservice eller tlf: 22 48 28 00.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Hos oss sender vi varer som pakke i postkasse eller pakke til hentested grunnet produktenes størrelsesart.
Frakt betales av kjøper pålydende 49,- for pakke til postkasse og 99,- for pakke til hentested.
Ved kjøp fra 400,- og oppover gjelder gratis frakt for reimer, fra 1000,- for ordrer som inneholder klokke(r).
Normal leveringstid er 2-7 virkedager.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Retur/reklamasjon
Hvis du ønsker å returnere/reklamere eller bytte et produkt følger du enkelt og. greiit stegene under. Hvis du ønsker retur utover angrerettsloven så må retur avtales med oss, da kan håndteringskostnader påløpe. Returfrakt dekkes av kjøper.
Slik returnerer du – angrer kjøp:
- Fyll ut returskjemaet under for å opprette returetikett (får du feilmelding, prøv fra en PC/Mac). Du vil motta returetikett på mail etter kort tid. Sjekk søppelpost om du ikke har mottatt mail.
- Print ut returetiketten hjemme eller med qr-kode på innleveringsstedet. Porto-kostnad er kr 79,- og vil bli trukket fra beløpet som tilbakebetales.
Fyll inn returskjema her
Slik bytter du:
- Kjøp ny vare på Norgesreima.no og følg deretter fremgangsmåten for å returnere eller angre kjøp.
Fyll inn returskjema her
Vær oppmerksom på at det kan ta inntil 2 uker fra du sender returen til vi får behandlet den.
Returvarer skal være i ubrukt tilstand.
Sendinger som sendes til oss i oppkrav blir ikke hentet.
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrerettskjema kan lastes ned her
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Som forbruker har du to (2) års reklamasjonsrett. Om du har kjøpt et produkt fra Nettbutikken, og oppdager at den er feilaktig, defekt eller skadet i transport, bes du som kunde å umiddelbart reklamere varen. To måneder anses som rimelig tid for reklamasjon av varen etter oppdagelse av skade eller defekt.
Ved en reklamasjonssak ber vi deg om å først kontakte kundeservice og oppgi ordrenummer for varen du vil reklamere. Ved en godkjent reklamasjon, skal varen alltid returneres til lageret vårt.
Når den reklamerte varen returneres og kontrolleres kommer du som kunde til å kompenseres i henhold til gjeldende forbrukerrett. Levd forbeholder seg retten til å nekte en reklamasjon om varen viser seg å ikke være feilaktig i henhold til gjeldende forbrukerrett. Vi følger anbefalninger fra forbrukerkjøpsloven. Som forbruker kan du til og med klage via EUs online plattform for problemløsning som du finner her.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.